Kebangkitan Mahasiswa
" Blog ini bukanlah bertujuan untuk menghasut mana-mana pihak, segala penulisan yang dikeluarkan untuk membuka minda kita semua berkait rapat dengan isu yang berlaku di Negara Malaysia yang kita Cintai.Semoga kita diberkatiNYA"

Disebalik Perletakan Jawatan Tun Dr Mahathir dari UMNO…..

By masterMind
Semalam 19 Mei 2008, Tun Dr Mahathir mengumumkan perletakan jawatan sebagai ahli UMNO seumur hidup dari UMNO dengan bersyarat akan masuk UMNO semula apabila Yang Amat Berhormat Dato’ Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi meletak jawatan.
Saya teramat terkejut dengan berita tersebut yang disiarkan oleh Buletin 1.30 di tv3. Apakah sebenarnya yang ingin dilakukan oleh Tun? Adakah sekadar gimik politik semata-mata atau menpunyai tujuan tersendiri? Tidak kira apapun tujuannya tetapi pastinya ia menambahkan kecelaruan didalam UMNO. Tun merupakan Perdana Menteri Malaysia yang paling lama memegang tampuk pentadbiran Negara Malaysia.

Tindakan ini boleh dilihat sebagai suatu protes terhadap Paklah yang dilihat tidak mahu untuk melepaskan jawatan kepada timbalannya. Malah selepas Pru13 yang lepas ramai yang berpandangan bahawa Paklah adalah punca kekalah utama Barisan Nasional yang gagal mendapat majority 2/3 dalam parlimen. Bagi saya ini suatu perkara biasa, manusia akan menuding jari kepada sesiapa sahaja yang dilihat mampu melindungi diri mereka atas kesalahan yang mereka lakukan. Terlalu ramai manusia yang suka mencari perbezaan jika dibandingkan mencari factor untuk menyatukan kembali. Ini adalah sikap yang tidak elok.
Tindakan Tun mungkin akan memberikan sedikit perubahan, namun ia masih tidak mampu member jaminan bahawa paklah akan meletak jawatan sebagai Presiden UMNO mahupun sebagai Perdana Menteri keran paklah menyatakan bahawa ia akan terus kekal sebagai PM kerana masih banyak kerja yang perlu dilakukan. Segalanya terpulang kepada ahli UMNO untuk mengikut jejak Tun ataupun tidak.

Jika situasi kecelaruan dalam UMNO ini berterusan, isu lompat parti akan berlaku. Jika saya sendiri sebagai Presiden parti dalam gabungan Barisan Nasional, pastinya saya akan keluar menyertai Pakatan Rakyat kerana Presiden BN sendiri tidak mampu mengatasi masalah dalaman UMNO, inikan pula ingin menerajui BN.

Sekian…
 

0 comments so far.

Something to say?